Valtuutettu Juha Puron ja yhden muun valtuutetun aloite Kemin Satama Oy:n omistuspohjan laajentamisesta

169/02.07.00/2021

Kaupunginvaltuusto 03.05.2021 § 53

Valtuutettu Juha Puro esitti seuraavan aloitteen:

Me allekirjoittaneet esitämme, että Kemin kaupunki selvittäisi mahdollisuutta Kemin Sataman omistuspohjan laajentamiseen osakeannilla. Mahdollinen osakeanti toteutettaisiin satamalle ja kaupungille taloudellisesti järkevimmällä tavalla. Osakeantivaihtoehdoista tulisi selvittää ainakin suunnattu osakeanti sekä First North pörssilistalle listautuminen.

Kaikki osakeannin tuotot tulisivat Kemin Sataman omaa pääomaa vahvistamaan. Yhdessä tai useammassa erässä satama laskisi liikkeelle uusia osakkeita maksimissaan sen verran, että Kemin kaupungin strateginen omistus säilyisi. Liikkeellelaskun yhteydessä Kemin Sataman hallituksen kokoonpanoa kasvatettaisiin ammattilaisjäsenillä. Mahdollisen julkisen osakeannin yhteyteen tulisi avata myös henkilöstöanti, missä sataman henkilökunta saisi merkitä osakkeita etuhintaan.

Omistuspohjaa laajentamalla Kemin Satama pystyisi vastaamaan suuriin investointitarpeisiin ja voisi laajemman omistuspohjan myötä kasvattaa liiketoimintaansa huomattavasti nopeammin kuin kaupungin 100% omistamana yhtiönä. Kaupungin kyky taata tulevaisuuden suuria investointeja on rajallinen. Liiketoiminnan kasvulla Kemin kaupungin omistamien satamayhtiön osakkeiden kokonaisarvo kasvaisi ja kaupunki saisi lisää rahoitusta toimintaansa niin kasvaneiden osinkojen muodossa kuin sataman toiminnan tuomien välillisten hyötyjen myötä.

Päätös KV 3.5.2021:

Aloite lähetettiin kaupunginhallitukselle tarvittavia toimenpiteitä varten.