Valtuutettu Hannu Peurasaaren ja neljän muun valtuutetun aloite pitkäaikaisen vuokrasuhteen huomioimisesta kaupungin yritysvuokratontin lunastushinnassa

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 31.01.2022/Pykälä 15

Valtuutettu Hannu Peurasaari esitti seuraavan aloitteen:

Valtuustoaloite pitkäaikaisen vuokrasuhteen huomioimisesta kaupungin yritysvuokratontin lunastushinnassa.

Kaupungin vuokratontin vuokraajalla on oikeus ostaa tontti omaksi. Tontit myydään kaupunginvaltuuston hyväksymillä yksikköhinnoilla, jotka on sidottu elinkustannusindeksiin. Kaupunki alentaa tontin myyntihintaa tietyillä vuokra-aikaan liittyvillä edellytyksillä. Mikäli omakotitalon tontin vuokrasopimus on ollut voimassa vähemmän kuin 5 vuotta, alennetaan myyntihintaa 20 prosentilla ja 10 prosentilla, mikäli vuokrasopimus on ollut voimassa enintään 10 vuotta. Yritystontteja hinnanalennus ei koske.

Lukuisat kemiläiset yrittäjät harjoittavat liiketoimintaa yrityksen omistamassa liiketilassa kaupungin omistamalla vuokratontilla. Varsin monet yritykset ovat toimineet vuokraamallaan liiketontilla jo pitkään ja maksaneet tontinvuokraa kaupungille jopa useita kymmeniä vuosia. Yrityksen pitkäaikaisen vuokrasuhteen huomioiminen yritystontin myyntihinnassa vilkastuttaisi liiketonttien kauppaa ja sillä olisi myös monia muita myönteisiä vaikutuksia. Se olisi positiivinen signaali kiinteistömarkkinoille. Vuokratontin ostaminen omaksi sitouttaa yrittäjän ja yrityksen aiempaa enemmän liikepaikkaansa eli Kemiin. Se myös motivoi ylläpitämään ja kehittämään toimipaikkaa ja pitämään tontin ja sen maapohjan puhtaana ja kunnossa. Toimipaikkaansa sitoutuneet ja toimintaansa kehittävät ja yritykset lisäävät samalla kaupungin elinvoimaa. Tonttikauppojen lisääntyminen lisää myös tulovirtaa kaupungin kassaan ja edesauttaa kaupunkia saavuttamaan asettamansa maa-alan ja tontinmyynnin tavoitteet.

EU:n säännökset rajoittavat yritykselle myönnettävän julkisen etuuden määrää. Aloitteessa esitettävä pitkäaikaisen vuokrasuhteen johdosta myönnettävä 10 tai 15 prosentin alennus yritystontin kauppahinnasta on linjassa ja sovussa EU:n valtiontukisääntöjen kanssa, koska alennus euromääräisesti asettuu komission de minimis-asetuksen eli vähämerkityksellistä tukea koskevan komission asetuksen (1407/2013) asettaman rajan alapuolelle.

Esitämme valtuustoaloitteena, kaikki edellä kerrottu perustelu huomioon ottaen, että kaupunki päättää myöntää pitkäaikaisen yritystontin vuokrasuhteen perusteella alennusta tontin myyntihinnasta seuraavasti: yli 10 vuotta vuokrasuhteessa olleelle yritykselle 10 prosentin ja yli 20 vuotta vuokrasuhteessa olleelle yritykselle 15 prosentin alennuksen yritystontin myyntihinnasta, kun yritys päättää ostaa vuokratontin itselleen. Uusissa vuokrasopimuksissa tämä asia voitaisiin kirjata vuokrasopimukseen.

Aloitteessa mainittu alennus voitaisiin ulottaa koskemaan myös yhteisöjä ja säätiöitä.

Päätös Aloite lähetettiin kaupunginhallitukselle tarvittavia toimenpiteitä varten.