Elinvoimalautakunta 19.01.2022 § 9

Hannu Peurasaaren kuntalaisaloite 8.6.2021:

Kemin vientiteollisuus on tuottanut sata vuotta vientituloja valtiolle muun muassa valtion hallinnon ja viranomaistoimintojen ylläpitämiseen ja rahoittamiseen. Kemiin ei kuitenkaan ole hajasijoitettuna valtion keskushallinnon toimipaikkoja toisin kuin on esimerkiksi Ouluun ja Rovaniemelle, joihin on sijoitettuna lukuisia valtionhallinnon toimintoja ja varsin suuri määrä valtion työpaikkoja. Olisi kohtuullista, että nykyisessä rakennemuutostilanteessa Kemiin saataisiin valtion keskusviraston tai laitoksen toimintaa ja toimipaikka.

Kemissä on paljon vapaata toimistotilaa, joka soveltuu valtion viranomaistoiminnan käyttöön. Esimerkkinä Sauvotalo Valtakatu 22:ssa ja Lapin Ammattikorkeakoulun rakennus osoitteessa Meripuistokatu 26. Toimistotilaa on vapautumassa myös Veitsiluodosta.

Valtiolla on Rovaniemellä ja Oulussa lukuisia keskusvirastojen toimipaikkoja seuraavasti: Liikenne- ja viestintäviraston aluetoimipaikat Oulussa ja Rovaniemellä, Metsähallituksen toimipaikat Oulussa ja Rovaniemellä, Väyläviraston toimipaikka Oulussa, Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimipaikka Rovaniemellä, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimipaikka Oulussa ja Rovaniemellä ja Valtion lupa- ja valvontaviraston toimipaikat Oulussa ja Rovaniemellä. Vuosikymmenien mittaan keskusvirastojen ja laitosten toimipaikkojen sijoittelu on kiertänyt Kemi-Tornion alueen, ja työpaikat ovat joka kerta menneet joko Ouluun tai Rovaniemelle tai molempiin.

Metsähallituksen toimipaikkoja on sijoittunut Pohjois-Suomeen seuraavasti: Rovaniemen toimipaikassa työskentelee 125 henkilöä, Oulun toimipaikassa 73 henkilöä, lisäksi Metsähallituksella on toimipaikat Ivalossa 33 henkilöä, Kemijärvellä, Kittilässä, Kuusamossa, Pellossa, Posiolla, Ranualla ja Sodankylässä. Metsähallituksen pääkonttori sijaitsee Vantaalla.

Vaikka Kemi on metsäteollisuuskaupunki ja Metsähallituksen metsien ympäröimä kaupunki, niin kaupungissa ei ole yhtään Metsähallituksen työpaikkaa. Metsähallituksen toimipaikkaa ole koko Länsi-Pohjan alueella. Valtion keskusviraston tai laitoksen, Metsähallituksen tai jonkun muun laitoksen, sivutoimipaikan saaminen Kemiin toisi vähintäänkin muutamia kymmeniä työpaikkoja. Rakennemuutoksen kaupunkina Kemin tulisi nyt tavoitella yhdenvertaista asemaa muiden kaupunkien rinnalla valtion keskusvirastojen ja laitosten toimintojen hajasijoituskaupunkina. Valtion keskusviraston tai laitoksen sivutoimipaikan sijoittuminen Kemiin tasapuolistaisi valtion aluepolitiikkaa ja se olisi perusteltu valtion kädenojennus Kemille. Se olisi todellista apua rakennemuutostilanteessa. Vaikka päätösvalta toimipaikan sijoittumisessa on valtiolla, sijoituspäätöksen saaminen edellyttää kaupungilta toimenpiteitä ja myötävaikuttamista.

Esitän kuntalain 23§:n mukaisena kuntalaisaloitteena, että Kemin kaupungin johto ja elinkeinotoimi ryhtyvät omalta osaltaan toimenpiteillään edistämään valtion keskusviraston tai laitoksen sivutoimipaikan sijoittumista Kemiin.

Kemissä 8.6.2021

Hannu Peurasaari

varavaltuutettu ps

Kaupunginhallitus 07.02.2022 § 44

826/14.00.01/2021

Päätösehdotus Kaupunginhallitus toteaa vastauksena, Hannu Peurasaaren kuntalaisaloite Kemin kaupungin ryhtymisestä toimenpiteillään edistämään valtion keskusviraston tai laitoksen sivutoimipaikan sijoittumista kaupunkiin, että Kemi tuo aktiivisesti esille kiinnostuksensa sijoittautumispaikkana.

Päätös Kaupunginhallitus totesi vastauksena, Hannu Peurasaaren kuntalaisaloiteeseen Kemin kaupungin ryhtymisestä toimenpiteillään edistämään valtion keskusviraston tai laitoksen sivutoimipaikan sijoittumista kaupunkiin, että Kemi tuo aktiivisesti esille kiinnostuksensa sijoittautumispaikkana.