Hannu Peurasaaren kuntalaisaloite alusten ja muiden suurikokoisten teräsrakenteiden purkamon sijoittumismahdollisuuksien selvittämisestä ja edistämisestä Kemin Ajoksen alueelle

Elinvoimalautakunta 16.02.2022 § 18

Hannu Peurasaaren kuntalaisaloite 25.5.2021:

Kiertotalouden merkitys kasvaa jatkuvasti teollisessa toiminnassa. Vesiliikenteen alusten purkamista terästeollisuuden raaka-aineeksi on kokeiltu ja tutkittu Naantalissa Turun korjaustelakalla vuosina 2016-2019. Kolmen vuoden mittaisessa projektissa selvitettiin käytännössä purkamotoiminnan edellytyksiä, teknisiä vaatimuksia ja mahdollisuuksia Suomessa.

Teräs on maailman kierrätetyin materiaali. Teräs on arvokas raaka-aine, jonka valmistaminen sitoo paljon energiaa. Tämän vastapainoksi sillä on merkittävä etu eli sitä voidaan kierrättää lähes loputtomiin.

Outokummun Tornion tehtaalla ruostumattoman teräksen tuotannossa kierrätysteräksen osuus on noin 87 %. Tornion tehdas käyttää kierrätysterästä noin 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa, se on noin 3500 tonnia vuorokaudessa. Raahen SSAB:n teräksentuotannosta n. 35- 45 % perustuu kierrätysteräkseen. SSAB aikoo nostaa huomattavasti kierrätysteräksen osuutta Raahen tehtaallaan. Kierrätysteräksen kysyntä on erittäin suuri ja kasvava. Outokummun Tornion tehdas samoin kuin muut Suomen terästehtaat tuovat tarvitsemansa kierrätysteräksen ympäri maailmaa.

Laivoista ja pienemmistä vesiliikennealuksista jopa 90 prosenttia on laivaterästä ja muuta kierrätyskelpoista materiaalia. Kierrätysteräksen käyttö lisääntyy nopeasti. Asiantuntijat arvioivat, että sen kysyntä yli kolminkertaistuu jo lähivuosina.

EU:n direktiivin mukaan laivoja saa purkaa vain sellainen telakka, joka on hyväksytty EU:n kierrätystelakkalistaukseen. Purkamon täytyy olla hyväksytty purkutoimintaa varten. Tiukentuvien vaatimusten sekä yleisen asennemuutoksen vuoksi kestävälle laivojen kierrätykselle on Euroopassa kasvavaa tarvetta

EU:n hyväksymiä purkamoja on Euroopassa vain vähän. Suuri osa maailman aluskannasta päätyy purettavaksi Aasiaan olosuhteisiin, jotka eivät täytä länsimaiden työturvallisuuden ja ympäristönsuojelun vaatimustasoa. Useimmiten purkukuntoiset alukset ajetaan Kaakkois-Aasiaan Intian ja Pakistanin rannikkoseudulle purettavaksi ja sieltä kierrätysteräksenä takaisin Eurooppaan ja mm. Suomen terästehtaille. Aluskierrätysliiketoiminta Suomessa on kansantalouden ja huoltovarmuuden kannalta perusteltua. Kierrätysteräs menisi kotimaisen terästeollisuuden tarpeisiin. Se on perusteltua myös ympäristön kannalta, koska normit ovat täällä korkeat.

Raahen kaupunki yhdessä Oulun, Turun ja Lappeenrannan yliopistojen kanssa selvittää ja valmistelee alusten ja muiden suurikokoisten teräsrakenteiden purkamon teknisiä edellytyksiä ja sijoittumista Suomeen. Kemissä Digipoliksessa toimiva kiertotalouskeskus on teollisen kiertotalouden korkean tason asiantuntija. Digipoliksen yhteydessä toimii myös yrityshautomo. Teollisen kiertotalouden ja teollisen teräskierrätyksen prosesseista on tutkittua asiantuntijatietoa paljon saatavilla. Alusten ja teräsrakenteiden purkamo- ja kierrätysalan yrityksen sijoittumisella Kemiin olisi työllistävä ja kaupungin verotuloja lisäävä vaikutus.

Esitän kuntalain 23 pykälän mukaisena kuntalaisaloitteena, että Kemin kaupunki elinkeinopolitiikan ja kaavoituksen toimenpiteillä selvittää ja edistää vesiliikenteen alusten ja muiden suurikokoisten teräsrakenteiden purkamoyrityksen sijoittumista Kemin Ajokseen satama-alueelle tai sen läheisyyteen.

Kemissä 25.5.2021
Hannu Peurasaari
varavaltuutettu ps

Vastaus kunta-aloitteeseen alusten ja muiden suurikokoisten teräsrakenteiden purkamon sijoittumismahdollisuuksien selvittämisestä ja edistämisestä Kemin Ajoksen alueelle.

Kemin Digipolis Oy on selvittänyt alusten purkumahdollisuuksia v. 2015. Raportti on yhä ajantasainen, vaikka esim. lainsäädäntöön on voinut tulla tarkennuksia. Raportin mukaan laivojen kierrätys eli niiden purkaminen hyödyllisten materiaalien kierrättämiseksi ja toisaalta jätteiden talteenotto ja niiden käsittely tiukentuvien ympäristövaatimusten mukaisesti on monitahoinen kysymys. Kierrätystä ohjaavat niin Suomen kuin kansainvälinen ja EU:n lainsäädäntö ja säännöstöt, jotka antavat sille tiukat puitteet. Edellytysten arvioiminen laivojen kierrätykselle Suomessa vaatii tietoa laivojen turvallisesta ja ympäristön kannalta kestävästä purkamisesta, purettavien laivojen kierrätyksen järjestämisestä ja kierrätettävien materiaalien logistiikasta, meriteollisuuden ja kierrätysteollisuuden mahdollisuuksista, kierrätyksen volyymeista ja materiaalien talteenotosta ja uudelleenkäytöstä sekä niiden päätymisestä kierrätysmetalleiksi ja jätteiksi, vaaralliset jätteet mukaan lukien.

Laivojen kierrätystoimintaan Kemin satama soveltuu sijaintinsa ja logististen yhteyksiensä puolesta hyvin. Satamaan johtava väylä pidetään auki ympäri vuoden, satama-alue on laaja ja sen infrastruktuurin taso korkea. Lähistöllä on useita yrityksiä, jotka voisivat palvella myös purkutoimintaa. Kuivatelakan puuttuminen Kemin satamasta on heikkous ja investointina se on arvokas (yli 40 milj. €) ja vaatii myös vaikeiden talviolosuhteiden huomioimisen. Muuttuva lainsäädäntö, vaarallisten aineiden käsittely ja tällä hetkellä vahvasti työvoimavaltainen toiminta on huomioitava.

Kemin kaupunki, Kemin Satama ja Kemin Digipolis Oy selvittävät toiminnan sopivuutta alueelle sijoittajalähtöisesti.

Päätösehdotus Elinvoimalautakunta päättää lähettää edellä esitetyn lausuntona kaupunginhallitukselle.

Päätös Elinvoimalautakunta päätti lähettää edellä esitetyn lausuntona kaupunginhallitukselle.

Kaupunginhallitus 14.03.2022 § 80

891/14.01.00/2021

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa oheisen elinvoimalautakunnan lausunnon vastauksena Hannu Peurasaaren kuntalaisaloitteeseen.

Päätös Kaupunginhallitus päätti antaa oheisen elinvoimalautakunnan lausunnon vastauksena Hannu Peurasaaren kuntalaisaloitteeseen.