Kaupunginvaltuusto 12.06.2023 § 63

370/00.01.03/2023

Valtuutettu Hannu Peurasaari esitti seuraavan aloitteen:

Valtuustoaloite liikunta- ja liikkumisvaikutusten ennakkoarvioinnin ottamisesta vakiintuneella tavalla osaksi päätösten vaikutusten ennakkoarviointia (EVA).

Kunnallisten päätösten vaikutusten ennakkoarviointi on osaksi lakisääteistä ja osaksi vapaaehtoista. Vaikutusten ennakkoarviointi (EVA) on systemaattinen tapa arvioida ennalta valmisteltavan päätöksen vaikutuksia, se on suunnittelun ja päätöksenteon työväline ja yksi arvioinnin muodoista.

Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi edistää tietoon perustuvaa päätöksentekoa, strategian mukaisia päätöksiä, tuo lisää avoimuutta päätöksiin ja sitoutumista päätökseen ja sen toimeenpanoon. Se vahvistaa monialaista yhteistyötä, se tukee arvoista ja tavoitteista keskustelua ja auttaa tehtyjen päätösten perustelussa. EVA voi vähentää uudelleen valmisteltavien asioiden määrää. Vaikutusten hyvin tehty ennakkoarviointi lisää päätösten painoarvoa.

Osana eri hallinnontasojen suunnittelua ja päätöksentekoa tulee tehdä vaikutusten ennakkoarviointia, jonka tavoitteena on tuottaa tietoa ja lisätä ymmärrystä suunnitteilla olevan toimenpiteen vaikutuksista.

Valtioneuvoston julkaiseman Liikunta- ja liikkumisvaikutusten arvioinnin kehittämistyöryhmän loppuraportin mukaan erilaisissa ennakkoarvioinneissa ei ole arvioitu riittävästi toimenpiteiden vaikutuksia liikuntaan ja liikkumiseen.

Väestön liian vähäinen liikkuminen on yksi merkittävimmistä suomalaisen yhteiskunnan haasteista. Lapsista vain noin kolmannes ja aikuisista 40 % liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Yli 70-vuotiaista vain joka kolmas ja yli 80-vuotiaista joka viides täyttää terveysliikunta-suosituksen.

Valtion liikuntaneuvoston mukaan kaikkien hallinnonalojen ja -tasojen päätöksillä ja toimilla vaikutetaan väestön liikkumiseen ja liikuntaan. Mitä enemmän on kyse terveysliikunnan ja etenkin arkiliikkumisen sekä niiden olosuhteiden edistämisestä, sitä enemmän on merkitystä muiden hallinnonalojen kuin liikuntahallinnon toimenpiteillä. Väestön riittämättömään liikkumiseen puuttuminen edellyttää liikkumisen kysymysten huomioimista kaikkien hallinnonalojen ja -tasojen valmistelussa ja päätöksenteossa. Valtion liikuntaneuvoston mukaan nykyisin eri hallinnonalojen vaikutusten arvioinneissa ei monesti huomioida toimenpiteen tai päätöksen vaikutuksia väestön liikkumiseen ja liikuntaan. Myöskään liikuntatoimen päätösten vaikutuksia ei aina arvioida systemaattisesti.

Viime vuodesta lähtien EVA on vaikuttanut HYTE-kertoimeen eli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosaan. Eli hyvin tehdyllä ennakkoarvioinnilla voidaan vaikuttaa kunnan saaman valtionosuuden lisäosan tasoon.

Ennakkoarvioinnissa voidaan tehdä arvioita päätösten liikunta- ja liikkumisvaikutuksista esimerkiksi seuraavan jaottelun mukaisesti:

1. Suorat vaikutukset ihmisten liikuntaan ja liikkumiseen (esimerkiksi kävelyyn ja pyöräilyyn tai liikuntakasvatukseen) Vaikuttaako toimenpide tai päätös suoraan ihmisten liikuntaan ja liikkumiseen?
  2. Vaikutukset fyysiseen arkiympäristöön, kuten rakennettuun ja rakentamattomaan ympäristöön (esimerkiksi asuin-, päiväkoti- ja koulurakennukset, palvelutalot sekä näiden lähiympäristöt, luonto- ja virkistysalueet sekä liikennejärjestelmät) sekä yhdyskuntarakenteeseen (eri toimintojen sijoittuminen sekä niitä yhdistävien liikenneväylien sijoittuminen ja saavutettavuus). Vaikuttaako toimenpide tai päätös siihen, miten arkiympäristö tukee ihmisten liikuntaa ja liikkumista sekä mahdollisuuksia kulkea eri matkoja aktiivisilla kulkutavoilla (esimerkiksi kävellen tai pyöräillen)?
  3. Vaikutukset arjen rakenteeseen (esimerkiksi työaika ja sen joustavuus, etätyö sekä koulu- tai opiskelupäivä) ja palveluihin (esimerkiksi varhaiskasvatus- ja koulutuspalvelut sekä sosiaali- ja terveyspalvelut). Vaikuttaako toimenpide tai päätös siihen, miten arjen toiminnoissa voidaan edistää ihmisten liikuntaa ja liikkumista, kuten osana sosiaali- ja terveyspalveluita?
  4. Vaikutukset liikuntaa ja liikkumista edistävien toimijoiden (esimerkiksi liikuntaseurat ja -järjestöt, kunnan liikuntapalvelut ja yritykset) toimintaedellytyksiin (esimerkiksi verotus, vapaaehtoistyön edellytykset tai hallinnollinen taakka). Vaikuttaako toimenpide tai päätös liikuntaa ja liikkumista edistävien toimijoiden toimintaedellytyksiin?

Me allekirjoittaneet esitämme valtuustoaloitteena liikunta- ja liikkumisvaikutusten (LIVA) ennakkoarvioinnin ottamista vakiintuneella ja systemaattisella tavalla osaksi päätösten vaikutusten ennakkoarviointia (EVA).

Tietolähteitä:

Liikunta- ja liikkumisvaikutusten arvioinnin kehittämistyöryhmän loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja: 2022:24

Liikunta- ja liikkumisvaikutusten arviointi (LIVA), Valtion liikuntaneuvoston julkaisu 30.5.2022

Kuntalehti 15.2.2023: Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi voi olla mysteeri luottamushenkilölle – Yhteispelissä viranhaltijoiden kanssa kehitettävää

Päätös: Aloite lähetettiin kaupunginhallitukselle tarvittavia toimenpiteitä varten